Vi bytte "hus & hem" mot hav & båt

Blogg

La Graciosa är vår sista utpost på Kanarieöarna, vi kom hit i går kväll efter en segling i kryssvind N i ca:13 m/s ....40 distans tog oss 11 timmar PHUUU.

Vi gungade in mellan Lanzarotes nordspets och Graciosas sydspets i totalt mörker Tom o jag stod i fören och spanade in båtar o klippor och tack o lov för en bra plotter ... fiskebåtar utan lanternor i mörkret som kör så det ryker vill man helst undvika!

Vi fick lägga till vid en pontonbrygga och en snäll svensk seglare tog emot oss.

Här är sååå fint återkommer med mer info  snart!!

Kram

31. maj, 2012

i hamnen Morro Jable

29. maj, 2012

Vinden i nosen …..jo då visst hade vi det, klarade precis att segla kryss vind ca: 10m/s hela tiden. När vi går så högt upp emot vinden så förlorar vi i fart och ibland fick vi stötta med motorn på grund av de höga vågorna som var upp till 4 meter.  Det var en tuff segling men det har ändå gått bra.

Alla ombord mådde bra under seglingen  men Tom är den som fixar med energipåfyllningen åt oss .Han klarar trots den kraftiga lutningen på båten  och gungandet upp ner o fram o tillbaka att vara under däck utan att slå  sig gul o blå.

Trötta men nöjda  efter ca: 13 timmars segling från Anfidelmar  landade vi i Morro Jable på Fuertuventura med härliga vita sandstränder men det var en bit att gå ifrån hamnen . Där var en mysig liten hamn med bra pontoner att lägga till vid, de var ovanligt långa så man slapp att svinga sig som en apa i land och ombord igen eftersom vi la till med fören mot bryggan denna gång för att få skydd mot vinden.

Hamnen var väldigt fin tycker vi och det fanns ett bra tankställe med gott om plats att lägga till vid, priset på diesel var 09.98€/ liter .

Här tankade vi vår ny tillverkade reserv "blåsa" för första gången och den ser ut att vara tät och fin . Under tiden vi stod och tankade kom en nyfiken STOR rocka glidandes fram under båten och tittade upp på oss , den simmade fram o tillbaka och kollade oss om vi hade något gott att erbjuda .

I hamnen fanns inte några duschar men ganska fräscha toaletter i alla fall.

Vatten o el ingick i priset som var endast 11.98€ /natt.

Dagen därpå startade vi i 14 tiden gick ut i solsken och 10-12 m/s.

Det var en härlig segling och trots kryssvind gick det som på räls , vi hade "bara"

20 distans till Gran Tarajal och efter 4 timmar var vi hamn igen.

Ett trevligt franskt seglar par tog emot oss och visade var vi kunde lägga till för någon kontakt på vhf:en med hamnpersonal hade vi ej lyckats med.

Det är svårt att få någon bra kontakt med hamnpersonalen om man inte kan spanska och  deras engelska är oftast allt annat än bra. Så det blir att ta till armar, ben och glada miner hjälper alltid till .

Det blev en "Ankardraum " och knytis i den ljumma kvällen ombord på S/Y Mariell .

Den här hamnen hade varken toalett eller dusch men den var lika billig  11,98€/ natt .

Ny dag …45 distans till Corralejo, det fixar vi lätt :) jo då men det tog oss 13 timmar och i de höga vågorna och starka vinden var det ett äventyr att förflytta sig ombord.

Man skulle gärna ha tre händer i bland för att hålla sig själv på rätt köl :)

Nu fick vi sällskap av sköldpaddor som "vinkade" åt oss med sina ben, de låg på ytan och simmade men tyvärr hann jag aldrig fota dem.

Innan vi kom i hamn mitt i natten, hade  vi fått se både delfiner och en haj som kom nära båten och förmodligen en val men vi såg bara hur den blåste vatten rakt upp i luften.

Lite trixigt att ta sig in i Corralejos hamn i mörkret men Tom stod vakt i fören och lyste med lampa och lyckades att hitta 2 platser åt oss .

Det var fortfarande stark vind i hamnen och det kändes skönt när vi äntligen drog fast förtöjningarna och kunde krypa till sängs ….då kom hamnvakten och tyckte att vi NU på en gång skulle följa med upp på kontoret och klarera in och han var lite sur för att vi inte kunde spanska men det löste sig den här gången också :)

Här är så vackert och vi trivs väldigt bra här, priserna är helt annat än på Gran Canaria både mat och restaurangbesöken blir mycket billigare här.

Vi kan rekommendera  en fin liten Tapasrestaurang med 50 olika rätter att välja bland som heter ANTIGUO CAFE DEL PUERTO ..äkta spanska rätter och inte bara kanarisk potatis , det var verkligen gott och billigt !

Vattnet är fantastiskt det är både blått o grönt och sanden är vit …22° i vattnet .

I dag  har vi sett den lilla ön Lobos med sina vackra laguner och nu är vi redo för att segla mot Lanzarote i morgon förmiddag.

Som vanligt blir det kryss vind men vi har ju bara ca: 7 distans över så vi borde klara det på mindre än 2 timmar.

Kram till er alla !

29. maj, 2012

en härlig segling ...mer text kommer inom kort, ska fixa så jag kan sitta i båten och skriva /Ha det :)

27. maj, 2012

perfekt lunch vid 30°lutning.....

Senaste kommentarer

18.10 | 20:23

Åh så liten hun var da😄

25.07 | 22:40

Hej ! Vi är nöjd med båten, men alla båtar har "barnsjukdomar". ...

16.07 | 11:58

Hejsan . Vi håller på och tittar på en 40 cc som vikanske tänker kö...

22.06 | 18:35

Hello Daan & Ulrike We are missing you at Aktio, but our project on AquaSu...