Vi bytte "hus & hem" mot hav & båt

Blogg

Midsommarafton idag och det är TVÅ ÅR som har sprungit förbi sedan vi seglade ut från Stockholm.

Det känns fortfarande lite overkligt när vi pratar om vår resa med människor vi möter , vi får nästan "nypa oss i armen" …en fråga vi har fått många gånger är -hur länge ska ni vara ute då ? -

det har vi inte något riktigt svar på men så länge det känns bra och det gör det verkligen nu….

Nu har sommaren kommit till Kroatien och på vår navtex läser vi  "HOT" så högtrycket håller i sig.

33° ute och samma temperatur inne i båten, havet har just nu en topptemp på 24,4° det är helt underbart. Vi badar från båten med en lina som får släpa efter så att vi kan hålla i oss när vi måste svalka av oss (om vi inte ankrat ).

Att sommaren är här förstår man också när man ser mängden av hyrbåtar.

Det är tjockt i hamnar och ankringsvikar och ska man vara säker på en bra plats får man vara tidigt ute på dagarna, efter klockan 15.00 är det oftast redan fullt vid alla bojplatser.

Som tur är finns det många fina ankringsvikar att välja på och har man tur kommer det inte ut någon för att håva in en sudd med kuna allt från 100-250 ……för att släppa eget ankare !

Vi har seglat upp till Pula halvön och nu har vi vänt söder ut igen . I Pula hämtade vi upp ny "crew" min (Ulrikas) bror och fru mönstrade på där och seglade med oss söderut och vi har besökt så många fina platser efter vägen ner, ätit gott,badat och njutit av stilla segling med gennaker.

Den Kroatiska skärgården är verkligen vacker , massor av små fina vikar som man inte ser förrän man kommer riktigt nära.

Det ser ut att bara vara sten,buskar och träd på håll men när man kliver i land så öppnar sig en helt annan vy, små fina hus dolda under trädkronornas skyddande tak. Underbart klart grönblått vatten med en botten som gör att det ser ut som man badar i en pool och man ser ner på 10-12 meter djup.

Minimarket och restauranger kan man hitta i de små byarna och det är inte särkilt dyrt med tanke på att det är öar dit allt måste fraktas med båt.

En god middag  med vin/öl och kaffe kostar ca: 200:- SEK /person.

Det som kostar är en avgift för att segla i Kornati nationalpark. Priset var 400 kuna/dygn och så skulle man betala extra/person för att gå i land enligt informations broschyren vi fick men när "kassören" bordade oss hade han två prislappar att välja på en svart och en vit ….hmm det kan man ju ha många olika åsikter om !!

Hur som helst var det en upplevelse att sakta glida fram bara 20-30 meter från bergväggarna som var upp till 80m höga och stupade rakt ner i havet 60-80 meter djupt. Det var ett rikt fågelliv och svalorna hade hittat perfekta bon i hålrummen på bergväggarna som var klädda med gula blommor och silvergröna  blad. Det var verkligen fantastiskt vackert.

Det finns så många vackra platser som jag skulle vilja beskriva men jag lägger ut lite bilder under fotoalbum istället så kan ni titta in där.

Nu har vi  lämnat av Anders & Marie som rest hem till Svensk midsommar medans vi befinner oss på ön Hvar och ska strax ge oss iväg till ön Lastovo 30NM härifrån. Därifrån ska vi ta oss 70 NM över till Italien igen är det tänkt kanske redan på söndag.

Vi har bunkrat med den underbart goda skinkan de gör här och den lika underbart goda osten som påminner om parmesan, ansjovis ,kapris och  lavendel både torkad och som olja.

Allt gott hittade vi i en liten butik "Deliciae Mediterraneae" bakom torget i byn hos familjen Leopold Miran Males där servicegraden verkligen slog i taket .

Vilka härliga människor ,vi träffade far och son som bjöd på både sina produkter och sig själva de skickade med extra av allt till som far i huset  sa "poor sailors" :)

Så nu tackar vi Kroatien för den här gången.

GLAD MIDSOMMAR önskar vi er ALLA !!

21. jun, 2013

En omväxlande seglings upplevelse med varierande väder från åska och regn till strålande sol från en klarblå himmel med temperaturer mellan  16° - 24° vindarna mellan 2-12m/s WSW - NO

Motor - Segling - Motorsegling …..

Cavtat var den första hamnen i Kroatien vi kom till. I pilotboken står det att läsa om var bryggan är som man ska lägga till vid när man ska klarera in men tyvärr saknades de markeringar som angavs i boken.

Så vi tog det lugnt, snurrade runt i hamnen och försökte lista ut var vi skulle lägga till , hjälpsamma båtmänniskor ropade och viftade oss till rätta.

Här fanns inte så mycket utrymme att spela på så med full maskin och min proffsiga kapten/styrman "sladdade" vi in långsides mellan två båtar . På bryggan frågade någon så snällt på svenska om vi ville ha "hjälp med tampen"  …En trevlig man från Varberg på semester här i Kroatien stod så lämpligt till just då.

Här var det inte tid för att stå och småprata inte …marineros kom direkt och ville ha reda på om vi skulle stanna i hamnen eller bara klarera in, i vilket fall var det bråttom att få in oss till tullpolis med alla papper och pass. För det var som marineron sa, många båtar på kö.

Byråkratiskt krångel kan vi nog tycka , när man tvingar in stora lyxyachter på 80 fot in till den trånga kajen. Med svarta rökmoln ut ur avgasröret blir det ju väldig onödig miljöpåverkan som följd, bara för några papper som de väl skulle kunna fixa ändå ,om de fick ligga på svaj i viken i stället.

Här i Kroatien skinnar de oss som kommer med egen båt , vi fick betala 1330 kuna för att vara här i 1år , det fanns ingen kortare period att välja på :(  surt ,tycker vi !

Så skulle de ha 500 kunna för turistskatt på båt …hmm. Det här är ingen bra plats för en fattig eller ska vi kalla oss sparsamma långseglare , här ska man vara stenrik eller i alla fall ha en ordentligt tjock plånbok.

Vi tänkte först att stanna här över natten men när vi fick höra att de skulle ha € 35.00  för 1 natt vid kaj med eget ankare så ångrade vi oss , och då var det ändå ett lågsäsongs pris.

Vi tyckte att vi betalat nog för i dag , som tur var fanns det en vik runt hörnet som man kunde ankra gratis i , den passade oss bättre :)

Från Cavtat har vi seglat oss norrut , vi har stannat på bland annat Korcula , Hvar ,Skradin, Ugljan och vi har hittat några fina vikar som man fortfarande kan ankra i utan att någon kommer ut och vill ha betalt.

I  de finaste vikarna har de lagt ut bojar som man får betala dyrt för att hyra ex. 240 kuna  (x1.2 SEK.)

Lewanna la vi på svaj i Skradin och tog en taxibåt upp till Krka Nationalpark , det var verkligen en upplevelse. Det var enorma vattenmassor som forsade ner från berget igenom den täta och frodiga växtligheten , eftersom det regnat mycket var det väldiga mängder vatten som dånande letade sig ner i de annars ganska lugna vattenfallen.

Här hade jag gärna stannat mycket längre,bara för att få gå omkring med min kamera och fotografera...så fint det var, önskade att mina bästa fotovänner från Malta hade varit med, saknar er  !

Mycket goda korvar och special torkade skinkor , super god fårost mm, har vi hittat i de små butikerna …så mycket GOTT det finns att upptäcka :)

Vi har nu nått ön Losinj och här ligger vi på svaj och ännu har ingen kommit ut för att ta betalt , så nu tar vi jollen in till land kanske finns där wifi.

Vi har det hur bra som helst och njuter av att värmen sakta stiger till och med i vattnet som just nu är 19,2° så det blir nog ett kvälls dopp :)

Ha det gott allihop!!

6. jun, 2013

Senaste kommentarer

18.10 | 20:23

Åh så liten hun var da😄

25.07 | 22:40

Hej ! Vi är nöjd med båten, men alla båtar har "barnsjukdomar". ...

16.07 | 11:58

Hejsan . Vi håller på och tittar på en 40 cc som vikanske tänker kö...

22.06 | 18:35

Hello Daan & Ulrike We are missing you at Aktio, but our project on AquaSu...