Vi bytte "hus & hem" mot hav & båt

Blogg

Montenegro blev Italien !

När vi seglat med fulla segel upp till Corfus kust 75 NM med vindar på ca: 6m/s och mörkret la sig som en tjock fuktig matta över oss och gailvarningar hördes både på vhf:radion och vår navtex bestämde vi oss för att göra verklighet av vår plan B.

Genom att ligga kvar på 315° så skulle vi slippa göra en nattsegling till  och istället vara i säker hamn innan det värsta ovädret skulle komma över oss …så med revade segel styrde vi nu istället mot Italiens östkust.

Natten var ganska lugn men havet gungade rejält av "gammalsjö" och snart skulle "ny sjö" bygga på det hela.

Lite orolig var jag allt att sjösjukan skulle vakna till liv igen men jag lyckades att hålla den helt borta genom att ofta fylla på med salta kex och frukt under natten.

På morgonen den 16/5 var det mulet väder och vindstyrkan ökade upp till 12-15 m/s SW och vi hade rejäla vågor som vi surfade oss fram på så skummet fräste och yrde om Lewanna…

Bara en liten snutt av storen var ute och samma snuttstorlek på genuan fick hjälp av spirbommen, det skjutsade på bra men det kändes ändå som en väldigt lång dag och när regnet kom över oss hade vi ca: 15 NM kvar in till Brindisi marina.

Vinden drog tag i oss, havet rullade ännu mer ju närmare kusten vi kom , för att vara säker på att vi skulle kunna ta oss in i marinan under dessa förhållanden ringde vi upp dem på telefonen och det var inte några problem alls :) skönt det då ,för nu blåste det upp mot 20m/s , halvblöta och lite små frusna längtade vi efter att få komma in i hamn och äta lite god mat och SOVA !!

Allt gick bra tack vare en mycket duktig kapten, med hjälp av en marinero som tog emot tamparna och skickade upp mooringlinan till mig så satt vi snart fast och det fick gunga och storma bäst det ville !

Vi var rörande överens om att vi tagit rätt beslut där ute till havs och att plan B blev satt till verket i sista minuten. Vi hann in i hamn före stormen :)

Nu stannar vi här i Brindisi och ska fixa lite med segel och mast …det har blåst väldigt mycket sand som behöver spolas bort  så det blir till att hissas upp i masten med vattenslang och diskmedel igen :)

Vi har redan hunnit med en busstur in till den lilla staden Cisternino med underbar utsikt över dalen mot Martina Franca . På vägen  till Cisternino såg vi många av de vackert byggda "trullihusen" .

Vill man se ännu fler av de små gulliga "smurfhusen" åker man in till Alberobello.

Här i byn får vi uppleva härliga möten med mycket vänliga Italienare som gärna hjälper oss ,lite vilsna sjöfarare när vi "strandat" så vi kommer på rätt buss tillbaka till havet :)

I en liten butik i ett bostadsområde intill marinan köper vi underbar hemgjord Ricottaost , salami , tomatröror och inlagda vitlöksklyftor och så lokalt supergott vin, vi är ju i Puglia distriktet.

Priset / dygn i marinan är för oss €25 inkl. el och vatten plus att här finns bra wifi men det räcker inte ner till båten utan vi får sitta utomhus under tak vid kontorsbyggnaden, helt okej !

Ha det gott !!

19. maj, 2013

Senaste kommentarer

18.10 | 20:23

Åh så liten hun var da😄

25.07 | 22:40

Hej ! Vi är nöjd med båten, men alla båtar har "barnsjukdomar". ...

16.07 | 11:58

Hejsan . Vi håller på och tittar på en 40 cc som vikanske tänker kö...

22.06 | 18:35

Hello Daan & Ulrike We are missing you at Aktio, but our project on AquaSu...