Vi bytte "hus & hem" mot hav & båt

Blogg

Från Ithaka seglade vi mot Lefkas på morgonen den 7/5 det blev ännu en härlig dag ombord.

Det här blev sista sträckan som Beppe och Lena seglade med oss för den här gången. På eftermiddagen gick vi kanalen mellan Lefkas och fastlandet och missade precis broöppningen med 2 minuter , så vi fick vänta i kanalen en timme till kl:18.00 då det var broöppning igen. Efter bron var det två "sjörövare" som drog ut fulla segel i 10 m/s och efter en kanon segling i drygt en timme  kunde vi styra in i den relativt smala inloppet till Preveza på Grekiska fastlandet.

35 NM blev det seglat i dag.

Preveza en liten fin stad med en  enkel men väldigt bra marina, det finns flera stycken att välja på men vi valde den som ligger intill staden och heter just Preveza Marina.

Här finns det rejäla betong bryggor  att lägga till vid , det var helt okej att bara komma in och ta en plats som var ledig. Här lägger man långsidan till.  Det finns inte dusch eller toaletter bara ett litet kontor men det är på gång att byggas nya lokaler enligt tjejen på kontoret ,men de vet inte när det blir klart. Det är i alla fall billigt att ligga här ,vi betalade €13.00 / natt inkl. el och vatten.

Det är många båtar som ligger intill stads kajen också men där är det betydligt mer svall, turister och annan trafik som passerar väldigt nära båtarna.

Här ute på bryggan är det lugnt och skönt med härlig kvälls sol i sittbrunnen.

Fin service har de här med en liten tankbil som kommer ut på bryggan (om du beställer på kontoret) med diesel som vi betalade € 1.40/ liter för .

Tyvärr måste ju Beppe och Lena lämna oss för att flyga hem till Sverige och våren som väntar på dem:)

Vi tog bussen tillsammans in till Aten och hade en "sista natten med gänget " där, med Akropolis klippan upplyst i bakgrunden åt vi en härlig middag med allt det goda som är typiskt grekiskt.

Så på morgonen när de tog bussen till flygplatsen, stod vi där på "torget" framför Parlamentet och vinkade av dem …fy det är inte roligt alls med avsked , vill helst hoppa över dem helt :)

Vi fick en väldigt fin tur tillbaka till Preveza också  denna gång fick vi åka på andra sidan om "sjön" vilket gjorde att vi fick åka genom tunneln som går under vattnet över till Preveza.

Underbar natur med höga grönklädda berg med massor av olivodlingar ,apelsinträd , cypresser och blommande rosor, nerium, vallmo och fält av lila tistlar ….skulle gärna vilja lurat chauffören att stanna bussen för fotografering :)

Här i Preveza har vi njutit av stillheten ,värmen, god mat och glada seglare från alla möjliga länder , många Holländare och Engelsmän men så har vi träffat nordbor också både från Åland och Finland.

Många bra tips får vi av dem som seglat här i många år ,några av dem har seglat här i Medelhavet i 12 år och de delar så gärna med sig av sina erfarenheter.

I morgon Onsdag 15/5 har vi vindarna i rätt riktning och det ska blåsa upp till 15-20 m/s ute på havet så nu drar vi segel och styr mot Montenegro. Det gäller att passa på :)

Räknar med 2 dygn till havs igen ,men det känns som att vi vill uppåt så fort som möjligt för att sedan kunna ta det lugnt i den Kroatiska skärgården.

Allt gott till er allihop !!

14. maj, 2013

Senaste kommentarer

18.10 | 20:23

Åh så liten hun var da😄

25.07 | 22:40

Hej ! Vi är nöjd med båten, men alla båtar har "barnsjukdomar". ...

16.07 | 11:58

Hejsan . Vi håller på och tittar på en 40 cc som vikanske tänker kö...

22.06 | 18:35

Hello Daan & Ulrike We are missing you at Aktio, but our project on AquaSu...