Vi bytte "hus & hem" mot hav & båt

Blogg

Jo då, vår plan gick i lås Tisdag kväll 30 April 2013 släppte vi mooring linorna på Manoel Island

och det var med tårar i ögonen vi lämnade alla vänner bakom oss i kvällssolen…

I 6 månader hade vi förmånen att få bo på Malta, en annorlunda ö med en hisnande historia på så där 7000 år.

Det finns ett mycket fint bildspel i Valletta som beskriver delar ur Maltas historia på mindre än en timme, det är verkligen värt att se.

Det är bara att följa skyltarna tlll Malta Experience , på cafeét där finns det dessutom gott svart kaffe Americano :)

I Valletta kan man vandra omkring länge och njuta av alla vackra byggnader , balkonger, trappor och mysiga cafeér.

En magisk stad på många sätt som verkligen inte lämnar mig oberörd..

Vill man se mer av historien i form av bilder /film, så passa på om ni besöker Medina den gamla huvudstaden nära Rabat.

Buss åker man enkelt och det kostar bara € 2,60 för en (day ticket) heldags biljett, då åker man på samma biljett på alla busslinjer hela dagen …men se till att spara biljetten för rätt som det är kommer det ombord en kontrollant :)

Vi har hunnit att få så många vänner på Malta  både lokalbefolkning andra långseglare från världens alla hörn och några av de 5000 svenskar som bor på ön.

En av dessa svenskar  är numer medlem i Maltas bästa blues band "The Creepers " vår vän den duktiga sångaren och gitarristen Sven Midensol är dessutom med i bandet Noise Pickles , båda banden har vi haft nöjet av att "gunga med" varje gång de spelat på olika pubar . Om ni får möjlighet gå då och lyssna på dem de är super bra !

Som sagt många fina vänner har vi fått under tiden vi bott på Malta men för att inte glömma någon så stannar jag vid att presentera för er de båda banden som ger Malta en mustig musikalisk kryddning :)

Det finns mycket att skriva om Malta men det har ju så många före mig redan gjort så det känns lite som överkurs just nu. Så jag flyttar mig tillbaka till tisdagskvällen …

Nu hade vi 90 NM , minst framför oss och i stället för att styra 40° fick vi  hålla kurs 25° eftersom vinden inte riktigt ville som vi.

Väderrapporten visade att det skulle blåsa ganska rejält och kanske skulle det bli en väldigt gungig resa över till Sicilien. Vi preparerade oss med sjösjukepiller och innan mörkret föll över oss började jag att bli väldigt trött så när Beppe sa till mig att ta vara på sömnigheten tvekade jag inte över erbjudandet att få sova .

Det visade sig sedan att jag och Lena tog "John blund "på riktigt allvar och vaknade inte förrän på morgonen igen , vi som skojat om att "ni kan ju väcka oss när vi är framme" !

Det hade varit en ganska tuff kylig natt för styrman och kapten med 13m/s kryss vind och vågor som rullade Lewanna över havet mot Siracusa.

Med tanke på att vi nu var 6 månaders gamla landkrabbor, klarade vi oss väldigt bra , ingen blev sjö sjuk eller kände något obehag över huvud taget. Inte så konstigt kanske när man sover som en stock men faktiskt klarade jag mig hela vägen även när jag var i vaket tillstånd och då hade ju tabletten slutat att verka för länge sedan. Vilken känsla det var att känna doften av land och se de vackra bergen efter Siciliens öst kust , solen värmde oss vi njöt verkligen av seglingen.

Kryss vinden under natten hade sett till att den vakna besättningen fått slå 4 ggr. innan vi på sen eftermiddagen kunde glida in i bukten vid Siracusa efter 22 timmar till havs och några fler NM än beräknat.

Vi släppte ankaret och lät 55 meter kätting mojsa ner sig och lägga sig tillrätta i leran. I med dinghin och nu började ett litet  "mek projekt " med motorn som skulle ta oss i land. Han var väl sur för att han fått hänga huvudstupa över relingen hela vintern :)

Men eftersom kaptenen är envis som få ,så stod det inte på förrän motorn fått ge sig och surrade på så som det var tänkt från början.

Så i skymningen bar det av in till land, en äkta Siciliansk pizza hägrade för somliga och svart kaffe för andra :) och ingen av oss andra var sena att hänga på .

Stup mätta och lika trötta tog vi oss tillbaka till Lewanna som låg så stilla i bukten bland 5 andra långseglande båtar från olika länder.

Att upptäcka Siracusa sparade vi till morgonen därpå, upp med tuppen och efter en mysig frukost i solen drog vi in i gamla Siracusa stad där vi strosade omkring i smala gränder och på gigantiska piazzor som fascinerade oss.

Vi hittade ett Internet café så vi kunde kolla väderrapporter för tre dygn framåt .

Det visade sig att ett högtryck var på väg och för att inte gå miste om den lilla vind som fanns nu, var det bara att packa ihop och dra så fort som möjligt.

Snabbt handlade vi på oss frukt bland annat härliga Sicilianska apelsiner , korvar, yoghurt, snacks, bröd  och innan det blev mörkt drog vi upp ankaret och styrde 75° ut ur bukten mot Grekland.

Nu hade vi  ett lite mer rättvist fördelat vakt schema, trots att jag svalt ett piller igen så höll jag mig vaken i alla fall ett par timmar :)

Första vakten tog Dan och Lena  så jag kunde lugnt somna in till klockan 02.00 då Beppe och jag tog över . Det var en vindvridning på 360° under natten så det var inte helt enkelt att sätta rätt segel. Natten var ljummen och stjärnklar.

Fördelen med att få jobba lite under vakten är ju att man faktiskt håller sig väldigt vaken :) vi fick stötta med motor lite då och då men när vi seglade så gjorde vi det med bra fart, mjukt och fint .

Det var tre trötta små fåglar som lyckades att nödlanda på Lewanna där vi var mitt ute på havet, de var riktigt slutkörda och bara en av dem orkade pilla i sig frukt och vatten de andra två satt kvar på däck länge innan de kom inflygande under taket och la sig till rätta i vindrutan ,så tyvärr somnade de in för gott där.

Genakern fick upp och lufta sig ett par timmar och vi seglade i 7,4 knops fart i kvälls solen det var underbart och under de två dygnen som det tog att ta oss till Ioniska havet  behövde jag aldrig ta någon mer sjösjuketablett.

Klockan 00.00 den 4/5 låg ankaret på 8 meters djup i en bred och lång vik .

Vi hade kommit fram till Grekland och Kefalonia .

Det var en lugn och stilla natt och på morgonen den 5/5 vaknade den lite större gula fina fågeln som landat hos oss och såg sig yrvaket omkring innan  den ruskade på sig och flög iväg in mot land. Den hade i alla fall hämtat ny kraft i äpplen och päron och  det kändes skönt att få hjälpa den lilla i land.

Frukost under bimini taket och innan vi drog upp ankaret hann vi med att bada i det 20° vattnet som var ganska strömt ,så det blev att simma på stället för att inte komma för långt ifrån båten .

Nu har vi seglat och där emellan åkt motorbåt, det tog 8 timmar för att ta oss runt ön Kefalonia till öst sidan och vidare till ön Ithaka.

I kolsvarta natten smög vi ner ankaret på 12m djup i en vik som när vi vaknade i morse upptäckte vara väldigt vacker . En härlig dag med bad och dinghi färd runt i viken. Nu har vi flyttat in oss till den lilla byn Vathi (fortfarande på svaj) och här har vi äntligen efter 3, 5 dygn till havs ställt fötterna på fast mark igen ….en underbar greksallad med lokalt vin och härligt nybakat bröd i i den ljumma vinden gör att man gärna vill stoppa tiden :)

Senaste kommentarer

18.10 | 20:23

Åh så liten hun var da😄

25.07 | 22:40

Hej ! Vi är nöjd med båten, men alla båtar har "barnsjukdomar". ...

16.07 | 11:58

Hejsan . Vi håller på och tittar på en 40 cc som vikanske tänker kö...

22.06 | 18:35

Hello Daan & Ulrike We are missing you at Aktio, but our project on AquaSu...