Vi bytte "hus & hem" mot hav & båt

Blogg

Veckorna här har varit mysiga på alla vis. Vädret gör ju så klart att det känns helt underbart att vara här.  Det blev allt bra tomt efter morfar och Ann när de åkte hem till Sverige igen, en vecka går så fort men vi hann i alla fall med att se lite av ön tillsammans.

Nu när vi bott över ett halvt år i båten börjar fler ideèr "poppa" upp allt eftersom vi får in dagliga rutiner ombord. Det senaste är en utebelysning till sittbrunnen som Dan och Kjartan har tillverkat av plexiglas med både vitt och rött sken, det röda har man stor nytta av vid nattseglingarna .

Så har vi löst problemet med ingångs luckorna som alltid varit i vägen när de inte varit på plats som stängd dörr. Dan tillverkade ett fäste av resterna av plexiglaset från lamptillverkningen och monterade ovanpå takluckan som vi nu kilar in luckorna i, så de sitter fast. Kan hända att de behöver byggas in under "tak" så att vi inte går miste om den plana ytan som var där. Det är roligt att klura ut lösningar för att förbättra och förenkla ombord.

Direkt flyg från Borlänge landade och i fredags fick vi fler besök hemifrån. Ovetandes om varandra hade de suttit bredvid varandra på flyget ner, och så någon dag senare sitter de 6 Borlängeborna här hos oss i sittbrunnen...:) mycket trevligt och Tack för besöket!

Eftersom vi planerat att segla till La Gomera samma dag var det dax att på em. sätta fart med att sjösäkra båten och klockan 18.30 hade vi kramat om våra norska vänner på bryggan och vi kastade loss för en nattsegling till San Sebastian. Solen var fortfarande uppe men vi hade för lite vind för att kunna segla så motorn fick tuffa på tills det blev mörkt. Då kom vinden och vi kunde dra ut genuan och upp med storseglet, men inte fullt för vi visste att snart skulle vi vara i accelerationszonen och då är det bäst att ha revat i tid.

Lewanna seglade på så fint under stjärnhimmlen och vi tyckte alla att det var skönt att vara i rörelse igen, vi har ju nästan blivit landkrabbor efter mer än en månad på Gran Canaria.

Vi får nypa oss i armen i bland för allt känns så overkligt att vi tre sitter ute på havet i det som är vårt hem och det viktigaste vi har för att överhuvudtaget överleva här ute ...men vi känner oss trygga i Lewanna och vi vet att hon tar oss säkert till nästa hamn.

Natten var svart trots stjärnklar himmel men vi kunde ändå se när delfinerna kom upp bredvid båten de var med oss en stund sen försvann de ut i mörkret. Vi hade vindar på mellan 7 och 13 m/s och seglade i snitt 5 knop utanför Teneriffa avtog vinden och vi fick starta motorn igen och på morgonen 21/1-2012 klockan 9.30 var vi tillbaka i hamnen San Sebastian på La Gomera.

Här fick vi en mycket bra plats att ligga vid inte så långt ifrån våra vänner Ian och Göran som vi träffade förra gången vi var här. Har även träffat på Toms vän Mischa igen, vi gjorde sällskap upp i stan där det var skördefest "Romeria" hela stan myllrade av folk som var festklädda och alla hade de mat med sig som de bjöd på, de spelade musik och sjöng överallt. Tom och Mischa hämtade sin flöjt/gitarr och spelade med dem, vi hade jätte roligt men nattseglingen gjorde sig påminnd..kroppen ville sova!

Ha det så bra allihop!

23. jan, 2012

Senaste kommentarer

18.10 | 20:23

Åh så liten hun var da😄

25.07 | 22:40

Hej ! Vi är nöjd med båten, men alla båtar har "barnsjukdomar". ...

16.07 | 11:58

Hejsan . Vi håller på och tittar på en 40 cc som vikanske tänker kö...

22.06 | 18:35

Hello Daan & Ulrike We are missing you at Aktio, but our project on AquaSu...