Vi bytte "hus & hem" mot hav & båt

blogg

En heldag bara vi tjejer....Aina och jag gjorde halva Gran Canaria med bla. besök på Ikea i vår egen takt :) tänk vad mycket grejer det finns som man inte behöver alls om man inte vill, men det är roligt att gå och titta, jo då jag lyckades fylla en påse i alla fall. Ja det blev flera påsar för på hemvägen stannade vi på ett till shoppingcenter, med livs på Carrefour var middagen fixad ...sååå många delikatesser att det blev svårt att välja så vi tog lite av allt :))  nästa gång vi får en egen dag blir det nog ett besök på något spa!

Nu skiner solen igen och vi har runt 25° på dagarna, helt perfekt klimat. Det är många som åker ner hit under vintern och tillbaka till norra europa under sommaren. Träffat en äldre man som kommer från Tyskland som gör så och i går kväll hade han blivit rånad, de slog honom i huvudet bakifrån och tog hans plånbok. Man blir så arg , hur kan man göra så mot en gammal man....

Annars är allt bara bra med oss .

Tack för alla inlägg i gästboken och kommentarer...ha det gott allihop!

15. dec, 2011

Trots det är varmt och skönt 22-26°och på kvällarna är det ca:18-20°...här finns en väldigt bra promenad väg upp på berget det går likt en serpentinväg upp och utsikten där är enorm, om det är klart väder vill säga. Då ser man till Teneriffa.

Perfekt att knata på när inte solen steker, det finns flera olika vägar att ta när man väl är där uppe så om man vill kan man göra heldags turer över "fjället".

Tänk att det kan vara så vackert med "bara" sten, de skiftar i olika färg och form.  Faktiskt finns det blommande bogenvilla och palm träd efter vägen, vet inte om de är planterade eller om de växer vilt fint är det i alla fall...

När solen inte skiner känns det lättare att vara inne och jobba, vi har väl inte julstädat precis men nu är alla köks skåp städade, golven torkade ,och tvätten har Dan fixat som nu hänger på tork runt hela båten till skillnad från de andra båtarna på vår brygga som har tomtar och ljusslingor hängandes lite här och där !!

Nu är det dax för kvälls maten ..ha det gott!

11. dec, 2011

Sista etappen för i år...vilken segling vi fick hit till Gran Canaria att segla i motvind från 5-17m/s och där emellan helt vindstilla allt inom några timmar var en utmaning för både kropp och själ.

Vi hade vinden på "vippen" rakt in i nosen. Vi kunde segla trots att vi gick över kryssvinkeln och det tack vare focken och en en snutt av storseglet. Det gjorde att Lewanna krängde mindre och  hon tog vågorna som kom både framifrån och snett in från sidan bra även om vi fick duscha med jämna mellanrum och sittbrunnen var mer som ett badkar...motorn fick vara med och hjälpa till nästan hela tiden för att vi skulle komma fram i rimlig tid helst innan mörkret.....totalt 17 timmar från La Gomera till Gran Canaria.Vi mellan landade i San Miguel Teneriffa.

Vilken avslutning ...delfinerna bjöd på show det var ca:40 st som kom "flygande" i kapp oss och de simmade kors och tvärs,hoppade och såg ut att vara på riktigt lek humör man blir ju så glad över att se dem.

Puerto Mogàn i sikte ett par timmar innan solen skulle gå ner, där väntade våra vänner från Norge s/y Mariell på oss. De tog emot oss på bryggan och i land klev tre stycken glada bacalau...(norsk/portugisisk insaltad fisk rätt) både båten och besättningen var indränkta i salt vi hade nog fått i hop 1kg. om vi samlat i hop det :)

Det var så roligt att träffa familjen Borkamo igen det var 6 veckor sedan de seglade från oss i Porto Santo.

Nu är vi hamn och här stannar vi nu för att fixa med båten och hinna bada och njuta av att ligga still tills vi lämnar Lewanna ett tag för att fira julen med familjen i Sverige.

Jag har lagt upp lite fler bilder under fotoalbum Kanarieöarna, jag tar lite i taget för här är det lite svårt med internet i båten så just nu sitter jag i 22°värme på en restaurang i solen och lyssnar på amerikanska julsånger som vrålar ur högtalarna ovanför mig...det biter visst inte på mig jag känner ändå ingen julstämmning ...det är nog ni där hemma som fattas :))

Ha det gott så länge och tack igen för alla inlägg i gästboken , det är så kul att läsa!!

Solvarma kramar

7. dec, 2011

Tack för alla trevliga kommentarer och gästboks inlägg det uppskattas verkligen!!

Härliga dagar har vi haft här på ön mellan 24-26° solsken och nästan vindstilla hela tiden så i marinan har det varit lugnt på alla sätt inget ryck och slit i förtöjningarna våra båtgrannar har inte heller gjort något "väsen" av sig.

De är så mysiga, flera av dem vi träffat har bott här i marinan i många år både svenskar och engelsmän. De är "gamla" långseglare som seglat över många hav och numer har de sin hemma hamn här på La Gomera. Det är deras paradis...efter att de sett så många fina platser runt om i världen tycker de bäst om Kanarieöarna när det gäller klimatet och seglingsmöjlighet hela året.

Många trevliga stunder tillsammans med dem inspirerar ju naturligtvis oss att fortsätta vår resa.

Har "hittat" en väldigt duktig segelmakare Tom här i stan som hjälpt oss med genuan som släppt i en söm. Han är verkligen ett proffs på segel och vi kan varmt rekommendera honom om ni någon gång behöver hjälp. www.butterfly-serice.com

För att få se lite av ön bokade vi en taxi som körde oss bl.a upp till national parken som låg uppe i bergen och till ytan är 10% av hela ön. 1250m högt ....vilken vacker utsikt vi såg Teide på Teneriffa tydligt. Träden var gigantiska med härlig grön mossa på stammarna växtligheten påminner mycket om regnskog och det var en luft som var så klar och ren att andas men det var kallt brrr....på väg ner igen berättade taxi chauffören att man hade odlat på bergssidorna över hela ön men nu var det igenväxt och det var bara bananer som odlades för export. Det är få av ungdomarna som har något intresse i odlingen så det är svårt för dem när ingen vill ta över ...

De lever och mår bra här på ön i alla fall, han berättade att i byn han kommer ifrån är det flera som närmar sig 100 år och hans föräldrar som är över 85 år är fortfarande pigga och jobbar på gården de har.

I morgon är det söndag och roddarna ska ge sig i väg över Atlanten, det ska vi med.....men vi stannar på Teneriffa :) innan vi seglar över till Gran Canaria.

Nu börjar det blåsa upp och vi kommer nog att få känna på accelerations zonerna mellan öarna när vi ger oss i väg men det ska nog gå bra ..vi har blivit duktiga på att reva i tid och det går med blixtens hastighet när Tom sköter wincharna. :))

Som en perfekt avslutning var det i kväll vin och tapas festival i stan med musik och uppträdanden överallt.  Här har vi hela familjen fått vänner för livet och det blir inte så lätt att lämna dem och ön men det är ju så här det är när man lever som vi gör ...många möten och lika många farväl eller som vi hellre säger "vi ses nästa gång"!!

ÄNTLIGEN ....det är 5 månader sedan vi seglade i väg från Sverige och nu har vi nått fram till ett "delmål" kan man säga. Grattis säger vi till oss själva :) Så här långt har resan varit precis som för snigeln - långsam. Det är ett tempo som passat oss bra, då vi hunnit med att se oss omkring och stannat på flera fina ställen efter vägen.

Nord Spanien och Portugals kust har så många pärlor som vi är glada över att vi inte missat men vi har långt ifrån sett allt. Hade gärna stannat längre i Portugal om det inte varit för känslan över att komma i väg innan höst stormarna anlände. Så vi bestämde oss för att segla från Nazarè mot Porto Santo den 18 okt. Sedan vidare till Madeira huvud ön..... (finns att läsa på gamla bloggen)

Så var det dax för 2 dygn till havs. Den första ön vi kom till var La Palma , så skönt att känna värmen efter drygt en vecka på ett ganska regningt Madeira.

Just nu är vi på ön La Gomera i marinan med samma namn. Här är fullt på drag inför en tävling som startar på söndag ,härifrån ska de RO ÖVER ATLANTEN... Worlds toughest rowing race. Ja vad säger man mer än lycka till:) det är två svenska killar och en norsk båt bland de tävlande som kommer att ro i ca: 75- 80 dagar.. då är en Atlant segling på 3 veckor ingenting! !

Senaste kommentarer

18.10 | 20:23

Åh så liten hun var da😄

25.07 | 22:40

Hej ! Vi är nöjd med båten, men alla båtar har "barnsjukdomar". ...

16.07 | 11:58

Hejsan . Vi håller på och tittar på en 40 cc som vikanske tänker kö...

22.06 | 18:35

Hello Daan & Ulrike We are missing you at Aktio, but our project on AquaSu...