Vi bytte "hus & hem" mot hav & båt

Blogg

Klockan var nästan halv fem på midsommardagens morgon när vi lämnade ön Lastovo , det var fortfarande mörkt och luften var ljummen . Tidigare på kvällen hade vi fått alla papper i ordning hos både tullpolis och harbour mastern så nu var vi klara och kunde säga tack och hej för den här gången.

När tulllpolisen såg vad vi betalat för att ligga vid boj och på eget ankare , ruskade han på huvudet och trodde inte sina ögon…har ni verkligen betalat så mycket ??  Han var inte glad åt prissättningen och inte blev han gladare av att höra hur vi blivit erbjudna att betala med eller utan kvitto…..något för dem att "bita i" .

Det här gör ju att vi väljer andra seglingsmål istället för Kroatien och det är ju synd för det är väldigt vackert här.

En riktig "smörsegling" med havet som var lugnt , det var nästan inga vågor alls som störde rytmen för Lewanna som seglar väldigt bra på halv vind.

Det behöver inte blåsa mycket då förrän hon sticker som en raket …ja en ganska långsam sådan då , men när man sitter där på havet i  mörkret och hör hur vattnet frasar runt skrovet känns det i alla fall som det går så fort. Hon seglar så fint och vi har en kanon dag till havs och efter 10 timmar med frukost, fika, ,lunch, fika angör vi Viestes hamn i Italien…

Vieste är en bra marina med gott vindskydd men den passar inte vår plånbok €55.00/natt även om det ingår el & vatten , men för en dusch får man betala €3.00  och tyvärr stängde de toaletter och duschar på kvällen samtidigt som  kontoret . Damen som äger marinan kom från Canada var trevlig på alla sätt och ville förståss att vi skulle marknadsföra hennes marina ,please "tell your friends" och visst ligger man bra här, och det finns säkert mycket fint att upptäcka också men det blir för dyrt med hamnavgiften….. apropå "friends" när vi låg på svaj i Hvar i Kroatien hade vi en Engelsman i en Bavaria 42 till granne , när vi lägger till här i Vieste så ser vi att vår närmaste granne är just Liam i sin Bavaria 42:a . En mycket trevlig kille som också är på väg över till Grekland.

Vi vill komma i väg så fort som möjligt men eftersom vi skriver 22 Juni och det är TVÅ år sedan vi seglade ut från Svinninge marina i Stockholm så måste det ju firas på nåt vis ,vi får tips om en restaurang som ska vara prisvärd med god mat så vi provar "BOX 19" som inte ligger så långt ifrån hamnen och det var helt okey , vi skålar för framtiden och kan konstatera att flytta från hus till båt var helt rätt beslut.

Letar wifi för vädercheck men det är nästan hopplöst ,en lösning var en liten tråkig lokal där man betalade 5 cent / minut men du måste registrera dig först :( nej tack det fick vara…Morgonen efter tog vi sikte på Trani marina ca: 32 distans söder ut. Först är det några timmar vindstilla så vi får gå för motor, men tillslut kom vinden så där lagom , vi hade en jätte mysig segling och ville inte släppa taget om den så vi bestämde oss för att fortsätta direkt ner till Brindisi .

Vi hade istället nu 115 NM framför oss och det betyder en nattsegling…. det blev en magisk natt med solnedgång akter om oss och fullmånen som kom upp stor och röd som en apelsin mitt framför oss .

Vi seglade med fulla segel halvvind och vindrodret styrde oss så fint i mångatan .

Det var Dans tur att sova en stund och jag tar vakten , sätter mig och ser på en helt fantastisk stjärnhimmel, det är tyst och jag har koll över havet som är upplyst av månskenet framför mig.

Så tycker jag att det mullrar så konstigt ,låter som en motor på långt håll som närmar sig snabbt jag snor runt men ser ingenting i vattnet inte ens några lanternor …Så får jag se hur något  stort mörkt  helt plötsligt dyker upp akter ifrån med ett brakljud (motorvrål) samtidigt som jag får en strålkastare rakt i ögonen…jag hinner knappt tänka men sliter upp luckan till Dan där han ligger och sover och får fram att "något kör på oss bakifrån"….men det är bara ett "oväntat besök" av Italian costguard i en 50 fots snabbgående kamouflerad motorbåt som ber om ursäkt att de kommer och stör mitt i natten men de förklarar att de gör bara sitt jobb och ber oss snällt att stoppa båten så de kan borda oss för att kolla alla papper och se sig om i båten efter ev. fler passagerare.

Med breda stora skidglasögon och "foppa tofflor" på fötterna ser de 5 männen ganska snälla ut och när jag erbjöd dem att stanna och dricka en kopp kaffe så sa de i mun på varandra " Oh no Thank you Madame !!  som tur var, för det var ju mest på skämt :) allt i sin ordning och de tackar för sig ,kastar loss och med ett brak var de på väg igen och vi bara hörde hur de försvann ut i natten. Lite omskakad var jag allt och Dan var ganska pigg nu så vi tog i alla fall en natt fika :)

Klockan 11.00 dagen därpå är vi tillbaka i Brindisi där vi seglade ut ifrån för precis en månad sedan, då styrde vi till Montenegro.

Vi stannar några dagar och bara njuter av Italiens goda mat och vin ,möter glada trevliga människor. Innan vi bestämmer oss för att fortsätta till Otranto 40 NM passar vi på att bunkrar lite parmesan, salami Felino , mozarella och färsk pasta och det var ju tur det för när vi kom till Otranto på kvällen var det inte så mysigt som vi föreställt oss. Att ligga långsides vid kajen som vi fått tips om och som det står i pilotboken var inte tillåtet (pilotboken stämmer inte alltid, tråkigt eftersom den är en dyr investering), det fanns bryggor också men där var väldigt trångt och de var dessutom "skrangliga" :( så snabbt beslutade vi oss för att fortsätta direkt till Korfu 60 NM till. Efter att vi skiftat och tagit ner bimini taket  och satt upp sprayhood ,fyllt kaffetermosen var vi  på mindre än en timme så på väg ut till ännu en natt till havs.

En till kanonsegling, de första timmarna var lugna men sedan ökade vinden upp till 13m/s och det blev lite stökiga vågor , men i månens sken blir det inte lika jobbigt.

Många fartyg att hålla reda på under natten så det blir automatiskt svårt att slumra till , de är så läskiga när de kommer så fort och tur att vi har plottern där vi kan hålla koll på deras fart och bäring.

Det ljusnar och klockan 06.45 släpper vi 30meter kätting i den skyddade viken Afiona på Korfus västkust , här ligger vi säkert och bra för att sova i kapp.

Härligt , nu är vi tillbaka i Grekland och nu ska vi bara ta det lugnt inte några mer nattseglingar på ett tag.

Vi tackar Beppe våran mentor för en av hans många bra ideér  TORKTRASAN på snöre ,den har varit toppen när vi vill få bort det värsta av saltet på båten och inte haft möjlighet att ta vara på natten dagg som annars är väldigt praktiskt då båten blir som nytvättad :) Det är ju de små detaljerna som gör det….!!

Värmen i luften är behaglig men lite kallt i havet än bara 16° …..men längre söderut efter kusten steg vatten temperaturen och nu när vi badar från båten visar den 26,6° .

Vi ligger just nu på svaj i innanhavet i Preveza , här är det ett rikt djurliv med både delfiner och sköldpaddor som trivs och det är så roligt att se dem sticka upp huvudet och kolla läget emellanåt.

Här är det fullt med segelbåtar och vi liknar mer "cirkustält" när vi får lov att spänna upp det vi har ombord för att skydda oss mot den stekande solen …..helt förståeligt att de flesta skandinaver lämnar sina båtar här nere under den hetaste perioden och reser hem till den lite mer svala luften .

Men det går ingen nöd på oss vi har ju havet under oss när det blir för svettigt :)

SOMMAR KRAM till er alla

25. jun, 2013

Senaste kommentarer

18.10 | 20:23

Åh så liten hun var da😄

25.07 | 22:40

Hej ! Vi är nöjd med båten, men alla båtar har "barnsjukdomar". ...

16.07 | 11:58

Hejsan . Vi håller på och tittar på en 40 cc som vikanske tänker kö...

22.06 | 18:35

Hello Daan & Ulrike We are missing you at Aktio, but our project on AquaSu...