Vi bytte "hus & hem" mot hav & båt

Blogg

Montenegro

Så har vi då "hamnat" i ett nytt land igen  :)

Seglingen över från Italien var "blandad körning" kan man säga , allt från vindstilla till kuling styrka .

När kvällen kom ökade vinden och på natten hade vi upp till 15m/s och vågorna var ganska höga och krångliga. När det blir sådana vågor drar de musten ur en och man blir helt slut…..men jag klarade mig från att bli sjösjuk trots allt och då jag tog inte några "bedövningsmedel "alls.

Vi hade ett underbart möte med delfiner innan det blev kväll och den starka vinden kom.

Lugnet före styvkuling...

De dansade runt båten och jag kunde ligga på fördäck och fota och filma de fantastiska djuren en lång stund innan det var dags att fixa till segelsättningen vart efter vinden tilltog.

Natten blev väldigt lååång , guppig ,blöt och kallt var det också ,vågorna sköljde över oss flera gånger  samtidigt som regnet vräkte ner nästan hela natten…men när man väl är i hamn igen glömmer man snart det obehagliga.

Första hamnen vi kom till i Montenegro var Selenika där vi fick gå in och meddela vår ankomst ,vi kom precis när tullpolisen öppnade kl: 07.00 den 25/5 . En betong pir avsedd för stötte fartyg …jätte gummi fendrar som satt fast i bryggan med alldeles för långt mellanrum gjorde tilläggningen lite mer spännande eftersom vind och vågor tryckte båten med våldsam kraft emot bryggan.

Men med en duktig kapten och bra teamwork ombord låg Lewanna tryggt vid kajen bara några minuter innan nästa åskväder var över oss …

Den information vi fått av andra seglare om Montenegro var att de skulle vara så dyrt och krångligt med avgifter för att segla här, men ingen visste riktigt säkert för allt var bara hörsägen. Därför bestämde vi oss för att själva ta reda på hur det låg till och dessutom så var vi nyfikna på hur det såg ut i Kotorska bukten.

Nu kan vi meddela andra seglare att avgiften som var på €50.00 är för att nyttja Montenegros farvatten i 7 dygn i sträck och den  betalar man hos Harbour Master som håller till i ett vackert sten hus ca: 5 minuters promenad från tullpolisen i hamnen i Selenika. Det är ingen idé att besöka någon annan hamn innan man klarerat in just här ,tejpat kvittot på masten och hissat gästflaggan.

Nu vet vi inte om avgiften blir annorlunda om man har en större / mindre båt men vi betalade det för Lewanna som är 40 fötter lång .

Alla vi mötte var vänliga och hjälpsamma och engelska kunde de flesta prata ganska bra.

Nu var vi klara här så nu kunde vi fortsätta , vi tog sikte på Herceg Novi och marinan där som ligger väl skyddad från allt utom sydliga vindar.

Här fick vi lägga till vid betongbryggan med bara en mooringlina, personal fanns på plats och tog emot oss , el och vatten ingick i priset av €40.00 /natt. Ingen dusch eller toalett tyvärr men billig diesel 1,20/liter.

Här är väldigt vackert med de höga grönklädda bergen runt om oss, Kotorska buktens grönblå vatten

och maffiga molnformationer som lägger sig runt bergstopparna.

Men vad hände nu ….temperaturen har halkat ner rejält mot vad vi har vant oss vid nu och så har vi fått rejäla åskväder över oss flera gånger under de dagar vi varit här.

Tur vi har våra ulltäcken som kom väl till pass igen, de är underbara att krypa ner under när man fryser, de är alltid torra och lagom varma.

Vi tog lokalbussen in till Kotor, €3.00 / person , resan tog 1 timme och blev en naturupplevelse det också. Vägen går efter vattnet på Kotorska bukten, runt alla vackra berg både högt och lågt, den resan kan vi rekommendera om man inte tar sig dit in på egen köl. Marinan i Kotor var ganska trång och som vi upplevde det var den inte lika mysig som den i Herceg Novi.

Vi promenerade omkring i Kotors gamla stad, åt god lunch på en liten fin restaurang" Cesar ", handlade färsk vitlöksfläta och super goda oliver i lösvikt efter speciellt Kotor recept :) innan vi tog bussen tillbaka.

Tyvärr kändes havet lite för kallt för att bada i men det ser inbjudande ut med det klara vattnet och mjuka stenstränderna.  Den 1 Juni sätter turistsäsongen in och förhoppningsvis kommer värmen med dem. Nu har de hängt upp flaggspel här i stan, putsat och fejat överallt ,nu ska det bli karneval för att välkomna dem :)

Vi är glada över att vi tog oss hit till Montenegro så vi fick se hur fint det var ,det är dessutom ganska billigt med både restaurangbesök och mat i butikerna.

Lite synd bara att inte marinan har WiFi, men det finns på barer i närheten så det är okej när en cappochino kostar €1,20 .

Glada är vi också över att vi fått träffa släktingar till oss, som bokat resa hit ovetandes om att vi var i närheten just då….världen är visst inte större än så :) vi fick två mysiga dagar med dem.

Om en timme ungefär ska vi fortsätta med kurs mot Kroatsien och Cavtat blir första stopp. En kort segling på bara 20 NM .

Ha de !!

31. maj, 2013

Senaste kommentarer

18.10 | 20:23

Åh så liten hun var da😄

25.07 | 22:40

Hej ! Vi är nöjd med båten, men alla båtar har "barnsjukdomar". ...

16.07 | 11:58

Hejsan . Vi håller på och tittar på en 40 cc som vikanske tänker kö...

22.06 | 18:35

Hello Daan & Ulrike We are missing you at Aktio, but our project on AquaSu...